Xprovide FAQ & support

Verhuisprocedure van een .com

Omdat er veel misverstanden zijn over het verhuizen van een .com domein hebben we de procedure hier nog eens klaar en duidelijk uitgelegd.

Deze stappen zijn ook geldig voor een .net & .info omdat deze door dezelfde firma (Icann) worden beheerd.

  1. De eindgebruiker controleert als de whois informatie correct is, en zeker het email adres. Daarna vraagt hij de EPP verhuis code van de oude registrar en verwijderd een eventuele "domain lock" die geplaatst is bij de registratie. Als de whois informatie verouderd is en een update is aangevraagd wordt er best een 24 tal uur gewacht voordat de verhuis wordt gestart.
  2. De eindgebruiker neemt contact op met de nieuwe registrar (Xprovide) met de wens om een domein te verhuizen. (Deze stap mag indirect zijn door tijdens het bestelproces of later op het ControlPanel de EPP code in te geven)
  3. De nieuwe partij (Xprovide) stuurt een mail naar de geristreerde naam houder of administratieve contactpersoon. Zodra die mail bevestigd wordt door één van beide partijen kan Xprovide de verhuis starten met behulp van de EPP code.
  4. Vaak neemt de oude registrar ook nog contact op met de gebruiker om nogmaals de verhuis te bevestigen.
  5. De oude registrar draagt het beheer over aan Xprovide.
  6. De procedure kan 5 dagen in beslag nemen. Na de verhuis kan het domein voor 60 dagen niet meer opnieuw worden verhuisd, uitzondering hierop is naar de vorige registrar.


De volledige officiële procedure is na te lezen op de website van de beheerder (ICANN): http://www.icann.org/en/resources/registrars/transfers/policy-01jun12.htm

Op Wikipedia staat het ook mooi uitgelegd (Eng): http://en.wikipedia.org/wiki/Domain_name_registrar